Система уроків за твором Льюїса Керролла

«Аліса в країні Див».
5 клас

Тема уроку: Льюїс Керролл. Короткі відомості про письменника. Історія створення повісті-казки «Аліса в країні Див»


Книги Керролла про Алісу – головні та улюблені             книги англійських дітей. Немає англійця, який не виріс би на «Алісі в країні Див»
                                                                 Кір Буличов

1.      Заповніть та запишіть у зошит
Самостійне заповнення таблиці «Компакт-біографія Льюїса Керролла»
Прізвище, ім’я та псевдонім

Дата народження

Місце народження

Родина

Освіта

Професія

Захоплення

Найвідоміші твори

Дата смерті


2.      Дайте коротку письмову відповідь
З’ясування первинного сприйняття твору
·         Які розділи та фрагменти твору вам запам’яталися найбільше?
·         Хто з героїв твору сподобався? Чим?
·         Що здалося чудернацьким та незрозумілим?

3. Робота над літературознавчими термінами (усно)
·         Як називається художній твір, у якому є щось чарівне, незвичайне?
·         Які існують дві окремі групи казок?
·         Чим вони відрізняються одна від одної?
·         Які три типа казок ви знаєте?
·         До якого типу казок відноситься «Аліса в Країні Див»?
·         Визначте жанр твору «Аліса в країні див»?




Урок 2
Тема: Льюїс Керролл «Аліса в країні Див». Образ Аліси, її захоплюючі пригоди.

1. Виконати письмово в зошиті тестові завдання
1. Аліса, головна героїня книги, потрапила у Країну Див, …
А) перелетівши через чарівні гори на літальному будиночку
Б) провалившись у кролячу нору
В) заблукавши у лісі
2. За ким погналась Аліса?
А) За білим кроликом
Б) За червоним конем
В) За синім крокодилом
3. Що знаходилося на «маленькому триногому столику»?
А) Золотий ключик
Б) Тістечко з написом «З’їж мене»
В) Віяло
4. З чим порівнюється зменшення Аліси?
А) З телескопом
Б) З підзорною трубою
В) З рулеткою
5. Які троянди наказала посадити Королева?
А) Червоні
Б) Білі
В) Жовті
6. Хто з персонажів книги мав дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?
А) Чеширський кіт
Б) Шалений Заєць
В) Капелюшник
7. Герцогиня кинула Алісі в руки …
А) сковорідку
Б) Кота
В) немовля
8. Хто виконує роль молотка під час гри в крокет?
А) Грифон
Б) Риба
В) Фламінго
9. Чим було змащено годинник  Капелюшника?
А) Сметаною
Б) Варенням
В) Вершковим маслом






Аналіз розділу: «Озеро сліз»
1.             Дайте відповіді на запитання усно
·                Чому, звертаючись до ніг, Аліса проголошує: «До побачення, ноги!»?
·                Що трапилось зі зростом Аліси?
·                Обчисліть зріст героїні, коли 1 фут дорівнює приблизно 30 см.
·                Які наслідки мав для Аліси її гігантський зріст?
·                Нонсенс – безглуздя. Що безглуздого ви помітили у процесі плачу Аліси?
·                Чому в казці знову з’являється Білий Кролик?
·                Аліса постійно змінюється. Вона вже не розуміє, хто вона? Дівчинка саму себе перевіряє на знання таблички множення, географії, віршів. Чи є її відповіді правильними? Зачитайте.
·                Чому дівчинка відкинула віяло?
·                Доведіть, що халепи постійно переслідують героїню.
·                Хто плаває в озері поряд з Алісою? З якими словами звертається дівчинка до Миші?
·                Які риси характеру Аліси ви можете відмітити?
·                Компанія із птахів та звірів на чолі з Алісою вибралася на берег. Що їх об’єднує, яка проблема турбує?
·                Що являє собою гра «Гасай-Коло»?


2.      Ознайомтесь з таблицею та запишіть у зошит риси характеру Аліси

Риси характеру
Епізод тексту
Допитливість, цілеспрямованість
Переслідування Білого Кролика
Цікавість, полюбляє пригоди
Гонитва за Білим Кроликом.
Політ через кролячу нору. Бажання потрапити в чарівний сад
Сміливість
Політ через кролячу нору.
Не боїться випробувань.
Не лякається Герцогині та Королеви
Живе у світі фантазій
Роздвоюється, фантазує, любить вдавати двох осіб одночасно
Спостережливість
Помічає в інших як хороше, так і погане
Чемність, ввічливість
Спілкування з Мишею, Чеширським Котом, Гусінню
Розум, здоровий глузд
Навіть в чарівному світі не втрачає здорового глузду
Людяна, співчутлива, милосердна
Турбується про дитинча Герцогині. Переживає за підданих королеви, яким та наказала відрубати голови
Волелюбна, зберігає почуття власної гідності
Не принижується перед Королевою, вважає її смішною. Не дозволяє собою керувати, маніпулювати
Рішуча, схильна до ризику
Експерименти з їжею та питвом, що регулюють зріст
Правдива
Говорить у вічі іншим, що про них думає
Оптимістична, доброзичлива
«Що сталося б з днем і ніччю, якби земля оберталася навколо швидше, ніж один раз на добу?»
Освічена, але часто верзе дурниці
Постійно говорить дурниці, але знає декілька мов, орієнтується в історії, плутає, але намагається вивчити таблицю множення


Визначимо найкращих знавців тексту, проведемо гру
1.      «Продовжіть речення»
1.      Алісу зацікавило те, що Кролик ….
2.      Аліса вважала, що буде дивно і весело, якщо вона …
3.      Аліса складалася і розкладалася, як …
4.      Аліса вирішила надсилати ногам подарунки до кожного Різдва, тому що …
5.      Білий Кролик, злякавшись Аліси, випустив …
6.      Щоб пересвідчитись, чи не стала вона кимось іншим, Аліса почала згадувати …
7.      Обмахуючись чарівним віялом, Аліса …
8.      Аліса ледь не втопилася в …
9.      Щоб змінити зріст гусінь порадила Алісі …
10.  Горлиця, захищаючи своє гніздо, переплутала Алісу …
11.  У «Гасай-Коло» грала  ….


Дослідження розділу «Порося та перець»
1.      Дайте відповіді на запитання усно
-               За яких обставин ми знайомимося із Лакеєм-Карасем та Лакеєм-Жабуном?
-               Що таке крокет?
-               Чому Жабун сказав Алісі, що її стуку в двері ніхто не почує? Зачитайте.
-               Чи захотіли б ви зайти в помешкання, в якому невідомо що відбувається? Як це характеризує Алісу?
-               Що побачила Аліса, штовхнувши двері будиночка?
-               Кого перець «не бере» , хто не чхає?
-               Що ви взнали про Чеширського Кота?
-               Чи знаєте ви походження цієї приказки?
-               Як називає Аліса Кота?
-               З якими ще прислів’ями ви зустрілися в цьому розділі?
-               Чиї це слова, з якою метою сказані
-               Що ви можете сказати в цій ситуації про Алісу? 
-               Зачитайте колискову, яку Герцогиня співає власній дитині. Як це її характеризує?
Бурчи, кричи на немовля,
Лупи його, як чхає,
Що те чхання нам дошкуля,
Маля прекрасно знає…
-               Чому дитина Герцогині перетворилася на порося? Це диво, чи ні?
-               Герцогиня збирається на крокет, що вона робить з малям?
-               Хто справді турбується про маля: Аліса чи Герцогиня? Про яку рису характеру дівчинки можна говорити?
-               Зачитайте діалог Аліси та Чеширського Кота. Які риси характеру Кота ви можете відмітити?
-               Яка «найбільша дивовижа» у житті Аліси?



                     Дослідження розділу «Божевільне чаювання»

1.      Дайте відповіді на запитання усно

-        Кого побачила Аліса за столом перед будинком Шаленого Зайця? (Зайця, Капелюшника, сонька-гризуна, який правив їм за подушку)
-        Коли відбувалося дивне чаювання? (О шостій вечора. За англійською традицією чай пили о п’ятій)
-        Як зустріли учасники чаювання Алісу? Чи можна назвати їх гостинними? («Немає місця!»)
-        Яку загадку загадав Капелюшник? Що в ній дивного? (Це просто гра слів. «Чим крук схожий на капшук?» Навіщо розгадувати загадку, яка не має відгадки?)
-        Яка проблема з годинником Капелюшника? (Відставав на два дні)
-        Хто в цьому винен? (Заєць, який змащував годинник вершковим маслом, а потім вмочав у чай)
-        Як ви ставитеся до того, що Капелюшник вважає Час живим? Чи можна з ним розмовляти? (Прийом персоніфікації або олюднення, коли нежива істота наділяється властивостями живої)
-        Чому чаювання називається божевільним? (Пересуваються по колу, не миють чашки. Слідують традиції, а людина, вважає автор, сама повинна керувати своїми потребами та бажаннями)

2.      Ознайомтесь з таблицею
Характеристика героїв твору 
Герой
Визначна риса

Поведінка, що доводить рису характеру 
Чеширський Кіт
Загадковість, логічне мислення.


- Чи не були б ви такі ласкаві сказати, як мені звідси вибратися?
- Залежить, куди йти, - відказав Кіт.
- Власне, мені однаково, куди йти... - почала Аліса.
- Тоді й однаково, яким шляхом, - зауважив Кіт.
-... аби лиш кудись дійти, -докінчила Аліса.
- О, кудись та дійдеш, - сказав Кіт. - Треба тільки достатньо пройти.
У Кота залізна логіка – якщо йдеш куди-небудь, то шлях можна обрати будь-який. Потрібно тільки іти.
Герцогиня
Злість, жорстокість,бажання повчати
Постійно наполягає на своєму, повчає Алісу: «Мораль є у всьому, треба тільки вміти її знайти»
 Ставиться без поваги до дітей, обмежує їхні права та свободи
Капелюшник
Чудаковатість, дивацтво

Говорить невпопад.  
В Англії капелюшники використовували ртуть для своїх виробів і самі від отруєння ртуттю часто хворіли на розлади свідомості.
Шалений Заєць
Невихований, негостинний, нечемний, сліпо слідує традиціям
Постійно повчає, перебиває Алісу.
Традиційне англійське чаювання перетворює на аномалію.
Аліса
Єдина зберігає здоровий глузд
Виглядає як біла ворона серед дурисвітів Підземного світу



          Гра «Хто це робить?»
          Аліса
         Кролик
         Гусінь
         Кухарка
         Герцогиня
         Кіт
         Немовля
         Шалений Заєць
         Сонько-Гризун
         Королева
         Казна-Що-Не-Черепаха

         посміхається
         ходив у школу на дні моря
         жбурляється
         поспішає
         змащував годинник вершковим маслом
         в усьому знаходить мораль
         падає
         наказує відтяти голову
         рохкає
         розповідає казку
         курить





Комментариев нет:

Отправить комментарий