Система уроків за твором Льюїса Керролла
«Аліса в країні Див».
5 клас
5 клас
Тема уроку: Льюїс Керролл. Короткі відомості про
письменника. Історія створення повісті-казки «Аліса в країні Див»
Книги Керролла про Алісу – головні та улюблені книги
англійських дітей. Немає англійця, який не виріс би на «Алісі в країні Див»
Кір Буличов
Кір Буличов
1.
Заповніть
та запишіть у зошит
Самостійне заповнення таблиці «Компакт-біографія Льюїса
Керролла»
Прізвище, ім’я та псевдонім
|
|
Дата народження
|
|
Місце народження
|
|
Родина
|
|
Освіта
|
|
Професія
|
|
Захоплення
|
|
Найвідоміші твори
|
|
Дата смерті
|
2. Дайте
коротку письмову відповідь
З’ясування
первинного сприйняття твору
·
Які розділи та фрагменти твору вам запам’яталися
найбільше?
·
Хто з героїв твору сподобався? Чим?
·
Що здалося чудернацьким та незрозумілим?
3. Робота над літературознавчими термінами
(усно)
·
Як
називається художній твір, у якому є щось чарівне, незвичайне?
·
Які
існують дві окремі групи казок?
·
Чим
вони відрізняються одна від одної?
·
Які
три типа казок ви знаєте?
·
До
якого типу казок відноситься «Аліса в Країні Див»?
·
Визначте
жанр твору «Аліса в країні див»?
Урок
2
Тема: Льюїс Керролл
«Аліса в країні Див». Образ Аліси, її захоплюючі пригоди.
1. Виконати
письмово в зошиті тестові завдання
1. Аліса, головна героїня
книги, потрапила у Країну Див, …
А) перелетівши через чарівні
гори на літальному будиночку
Б) провалившись у кролячу нору
В) заблукавши у лісі
2. За ким погналась Аліса?
А) За білим кроликом
Б) За червоним конем
В) За синім крокодилом
3. Що знаходилося на
«маленькому триногому столику»?
А) Золотий ключик
Б) Тістечко з написом «З’їж
мене»
В) Віяло
4. З чим порівнюється зменшення
Аліси?
А) З телескопом
Б) З підзорною трубою
В) З рулеткою
5. Які троянди наказала
посадити Королева?
А) Червоні
Б) Білі
В) Жовті
6. Хто з персонажів книги мав
дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?
А) Чеширський кіт
Б) Шалений Заєць
В) Капелюшник
7. Герцогиня кинула Алісі в
руки …
А) сковорідку
Б) Кота
В) немовля
8. Хто виконує роль молотка під
час гри в крокет?
А) Грифон
Б) Риба
В) Фламінго
9. Чим було змащено годинник Капелюшника?
А) Сметаною
Б) Варенням
В) Вершковим маслом
Аналіз розділу: «Озеро сліз»
1.
Дайте
відповіді на запитання усно
·
Чому, звертаючись до ніг, Аліса проголошує: «До
побачення, ноги!»?
·
Що трапилось зі зростом Аліси?
·
Обчисліть зріст героїні, коли 1 фут дорівнює приблизно 30 см .
·
Які наслідки мав для Аліси її гігантський зріст?
·
Нонсенс – безглуздя. Що безглуздого ви помітили у
процесі плачу Аліси?
·
Чому в казці знову з’являється Білий Кролик?
·
Аліса постійно змінюється. Вона вже не розуміє, хто
вона? Дівчинка саму себе перевіряє на знання таблички множення, географії,
віршів. Чи є її відповіді правильними? Зачитайте.
·
Чому дівчинка відкинула віяло?
·
Доведіть, що халепи постійно переслідують героїню.
·
Хто плаває в озері поряд з Алісою? З якими словами
звертається дівчинка до Миші?
·
Які риси характеру Аліси ви можете відмітити?
·
Компанія із птахів та звірів на чолі з Алісою
вибралася на берег. Що їх об’єднує, яка проблема турбує?
·
Що являє собою гра «Гасай-Коло»?
2.
Ознайомтесь
з таблицею та запишіть у зошит риси характеру Аліси
Риси характеру
|
Епізод тексту
|
Допитливість, цілеспрямованість
|
Переслідування Білого Кролика
|
Цікавість, полюбляє пригоди
|
Гонитва за Білим Кроликом.
Політ через кролячу нору. Бажання потрапити в
чарівний сад
|
Сміливість
|
Політ через кролячу нору.
Не боїться випробувань.
Не лякається Герцогині та Королеви
|
Живе у світі фантазій
|
Роздвоюється, фантазує, любить вдавати двох осіб
одночасно
|
Спостережливість
|
Помічає в інших як хороше, так і погане
|
Чемність, ввічливість
|
Спілкування з Мишею, Чеширським Котом, Гусінню
|
Розум, здоровий глузд
|
Навіть в чарівному світі не втрачає здорового
глузду
|
Людяна, співчутлива, милосердна
|
Турбується про дитинча Герцогині. Переживає за
підданих королеви, яким та наказала відрубати голови
|
Волелюбна, зберігає почуття власної гідності
|
Не принижується перед Королевою, вважає її
смішною. Не дозволяє собою керувати, маніпулювати
|
Рішуча, схильна до ризику
|
Експерименти з їжею та питвом, що регулюють зріст
|
Правдива
|
Говорить у вічі іншим, що про них думає
|
Оптимістична, доброзичлива
|
«Що сталося б з днем і ніччю, якби земля оберталася
навколо швидше, ніж один раз на добу?»
|
Освічена, але часто верзе дурниці
|
Постійно говорить дурниці, але знає декілька мов,
орієнтується в історії, плутає, але намагається вивчити таблицю множення
|
Визначимо найкращих знавців тексту, проведемо гру
1.
«Продовжіть речення»
1. Алісу зацікавило те, що Кролик ….
2. Аліса вважала, що буде дивно і весело, якщо вона …
3. Аліса складалася і розкладалася, як …
4. Аліса вирішила надсилати ногам подарунки до кожного
Різдва, тому що …
5. Білий Кролик, злякавшись Аліси, випустив …
6. Щоб пересвідчитись, чи не стала вона кимось іншим, Аліса
почала згадувати …
7. Обмахуючись чарівним віялом, Аліса …
8. Аліса ледь не втопилася в …
9. Щоб змінити зріст гусінь порадила Алісі …
10. Горлиця, захищаючи своє гніздо, переплутала Алісу …
11. У «Гасай-Коло» грала ….
Дослідження розділу «Порося
та перець»
1.
Дайте
відповіді на запитання усно
-
За яких обставин ми знайомимося із Лакеєм-Карасем та
Лакеєм-Жабуном?
-
Що таке крокет?
-
Чому Жабун сказав Алісі, що її стуку в двері ніхто
не почує? Зачитайте.
-
Чи захотіли б ви зайти в помешкання, в якому
невідомо що відбувається? Як це характеризує Алісу?
-
Що побачила Аліса, штовхнувши двері будиночка?
-
Кого перець «не бере» , хто не чхає?
-
Що ви взнали про Чеширського Кота?
-
Чи знаєте ви походження цієї приказки?
-
Як називає Аліса Кота?
-
З якими ще прислів’ями ви зустрілися в цьому
розділі?
-
Чиї це слова, з якою метою сказані
-
Що ви можете сказати в цій ситуації про Алісу?
-
Зачитайте колискову, яку Герцогиня співає власній
дитині. Як це її характеризує?
Бурчи, кричи на немовля,
Лупи його, як чхає,
Що те чхання нам дошкуля,
Маля прекрасно знає…
-
Чому дитина Герцогині перетворилася на порося? Це
диво, чи ні?
-
Герцогиня збирається на крокет, що вона робить з
малям?
-
Хто справді турбується про маля: Аліса чи Герцогиня?
Про яку рису характеру дівчинки можна говорити?
-
Зачитайте діалог Аліси та Чеширського Кота. Які риси
характеру Кота ви можете відмітити?
-
Яка «найбільша дивовижа» у житті Аліси?
Дослідження розділу «Божевільне чаювання»
1.
Дайте
відповіді на запитання усно
-
Кого побачила Аліса за столом перед будинком
Шаленого Зайця? (Зайця, Капелюшника,
сонька-гризуна, який правив їм за подушку)
-
Коли відбувалося дивне чаювання? (О шостій вечора. За англійською традицією
чай пили о п’ятій)
-
Як зустріли учасники чаювання Алісу? Чи можна
назвати їх гостинними? («Немає місця!»)
-
Яку загадку загадав Капелюшник? Що в ній дивного? (Це просто гра слів. «Чим крук схожий на
капшук?» Навіщо розгадувати загадку, яка не має відгадки?)
-
Яка проблема з годинником Капелюшника? (Відставав на два дні)
-
Хто в цьому винен? (Заєць, який змащував годинник вершковим маслом, а потім вмочав у чай)
-
Як ви ставитеся до того, що Капелюшник вважає Час
живим? Чи можна з ним розмовляти? (Прийом
персоніфікації або олюднення, коли нежива істота наділяється властивостями
живої)
-
Чому чаювання називається божевільним? (Пересуваються по колу, не миють чашки.
Слідують традиції, а людина, вважає автор, сама повинна керувати своїми
потребами та бажаннями)
2.
Ознайомтесь з таблицею
Характеристика
героїв твору
Герой
|
Визначна риса
|
Поведінка, що доводить рису
характеру
|
Чеширський Кіт
|
Загадковість, логічне мислення.
|
- Чи не були б ви такі ласкаві сказати,
як мені звідси вибратися?
- Залежить, куди йти, - відказав Кіт.
- Власне, мені однаково, куди йти... -
почала Аліса.
- Тоді й однаково, яким шляхом, -
зауважив Кіт.
-... аби лиш кудись дійти, -докінчила
Аліса.
- О, кудись та дійдеш, - сказав Кіт. - Треба тільки
достатньо пройти.
У Кота залізна логіка – якщо йдеш куди-небудь, то шлях можна обрати
будь-який. Потрібно тільки іти.
|
Герцогиня
|
Злість, жорстокість,бажання повчати
|
Постійно наполягає на своєму, повчає
Алісу: «Мораль є у всьому, треба тільки вміти її знайти»
Ставиться без
поваги до дітей, обмежує їхні права та свободи
|
Капелюшник
|
Чудаковатість, дивацтво
|
Говорить невпопад.
В Англії капелюшники
використовували ртуть для своїх виробів і самі від отруєння ртуттю часто хворіли
на розлади свідомості.
|
Шалений Заєць
|
Невихований, негостинний, нечемний, сліпо слідує традиціям
|
Постійно повчає, перебиває Алісу.
Традиційне англійське чаювання перетворює на аномалію.
|
Аліса
|
Єдина зберігає здоровий глузд
|
Виглядає як біла ворона серед дурисвітів Підземного світу
|
Гра «Хто це
робить?»
•
Аліса
•
Кролик
•
Гусінь
•
Кухарка
•
Герцогиня
•
Кіт
•
Немовля
•
Шалений Заєць
•
Сонько-Гризун
•
Королева
•
Казна-Що-Не-Черепаха
|
•
посміхається
•
ходив у школу на дні моря
•
жбурляється
•
поспішає
•
змащував годинник вершковим маслом
•
в усьому знаходить мораль
•
падає
•
наказує відтяти голову
•
рохкає
•
розповідає казку
•
курить
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий